Age of Empires: Definitive Edition Review

Στην εποχή των remake και των remastered παιχνιδιών, δεν είναι περίεργο όταν κάποιες παλαιότερες σειρές ξανακυκλοφορούν ώστε να εκμεταλλευτούν τις νέες δυνατότητες των υπολογιστών και των κονσολών. Και όχι μόνο αυτό, δεδομένου ότι developers και οι publishers ψάχνουν πάντα κάποιο τρόπο για να παίξουν το χαρτί της νοσταλγίας. Μπορεί η επανέκδοση παλαιότερων τίτλων σε 4K ανάλυση με ανανεωμένο gameplay να φαίνεται ως μια εύκολη λύση, ο χρόνος όμως που απαιτείται για να υλοποιηθεί δείχνει πως δεν είναι μια απλή υπόθεση. Στο χορό των remastered παιχνιδιών μπήκε και η Microsoft με το Age of Empires, μια σειρά που δεν έχει παρουσιάσει κάτι καινούργιο για πάνω από μία δεκαετία.

Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο ενθουσιάστηκαν οι fans της σειράς, μιας και το τελευταίο AOE κυκλοφόρησε 13 χρόνια πριν.  Με αυτό το remake, η Microsoft  μάς επιστρέφει στην αρχή, εκεί όπου όλα ξεκίνησαν, δίνοντας την ευκαιρία στους παλιούς και τους νέους fans να αναβιώσουν έναν από τους λόγους (μαζί με το Red Alert και το Starcaft) που το RTS είδος άρχισε να αποκτά δημοτικότητα δύο δεκαετίας πριν.

Η αλήθεια είναι πως δεν ήμουν σίγουρος αν θα βάλω κάποια βαθμολογία και αν θα είμαι αυστηρός, καθώς μιλάμε για ένα ιστορικό RTS παιχνίδι. Εάν η Microsoft το κυκλοφορούσε δωρεάν για να γιορτάσει την επέτειο 20 ετών από τότε που πρωτοκυκλοφόρησε, θα ήμουν πιο επιεικής. Αλλά όταν σου ζητάει να βγάλεις την πιστωτική από το πορτοφόλι σου, τότε δεν μένει παρά να το αξιολογήσω σαν ένα κανονικό παιχνίδι του 2018.

Το Age of Empires: Definitive Edition περιλαμβάνει όλες τις campaign που είχε ο κλασσικός τίτλος. Αυτό σημαίνει ότι θα έχετε τις τέσσερις campaign του αρχικού AOE και τις τέσσερις του expansion Rise of Rome, μαζί με τις δύο campaigns που είχαν κυκλοφορήσει αποκλειστικά για τα demos του κάθε τίτλου. Σύνολο 10 campaigns. Αν προσθέσουμε και τον scenario editor τότε μπορούμε να πούμε ότι έχει γίνει αρκετή δουλειά στο Age of Empires: Definitive Edition.

Αυτή είναι και η μία πλευρά του νομίσματος. Η καλή. Η κακή θέλει το remake να κουβαλάει τις αδυναμίες του αρχικού τίτλου. Ενώ το γενικότερο περιεχόμενο είναι αισθητά ανανεωμένο και κάπως εξυγχρονισμένο, δεν έχουν γίνει και πολλά για να ταιριάξει το gameplay με τα σύγχρονα standard. Στην πραγματικότητα ενώ οι campaigns είναι αρκετά ενδιαφέρουσες, η εκνευριστική AI χαλάει όλη την προσπάθεια.

Πίσω στο 1997 όπου επικρατούσε έντονος ανταγωνισμός χάρη στην άνθηση του RTS είδους, το Age of Empires της Ensemble Studios χαρακτηριζόταν ως το παιχνίδι όπου συναντιούνται το Warcraft με το Civilization. Ως ένα βαθμό ίσχυε καθώς το AOE απαιτούσε από τους παίκτες να σκέφτονται στρατηγικά και σε πραγματικό χρόνο. Έπρεπε ταυτόχρονα να συγκεντρώνουν τα απαραίτητα resources και να αναπτύσσουν τα επιθετικά τους σχέδια. Εάν για οποιοδήποτε λόγο καθυστερούσαν,  ακόμα και στο εύκολο επίπεδο, το Age of Empires δεν συγχωρούσε. Μέσα σε πέντε λεπτά από την έναρξη του παιχνιδιού, οι αντίπαλοι έκαναν τις κινήσεις τους και δεν περίμεναν παθητικά.

Ενώ το tutorial φροντίζει να μας θυμίσει το gameplay του AOE, το πόσο θα σας πάρει μέχρι να το συνηθίσετε…εξαρτάται από την υπομονή σας. Εκείνο που δεν μπορώ να καταλάβω είναι πώς από τη στιγμή που στο Age of Empires II λύθηκαν αρκετά θέματα της AI γιατί δεν αναβαθμίστηκε και η AI του Definitive Edition σε αυτήν τη νέα έκδοση; Είναι φυσιολογικό αν παίζαμε το αρχικό AOE καθώς εκεί ξέρουμε ότι μιλάμε για ένα παιχνίδι 20ετίας αλλά remastered δεν σημαίνει μόνο καλύτερα γραφικά. Μάλλον ήθελαν να μεταφέρουν αυτούσια την εμπειρία του αρχικού AOE. Ευτυχώς το Age of Empires II HD δεν είχε τέτοια προβλήματα.

Όχι ότι όλοι προτιμούσαν το παιχνίδι για τις campaigns του. Αρκετοί ήταν fan του skirmish, όπου διάλεγαν το χάρτη, τον πολιτισμό που τους άρεσε και τους αντιπάλους που ήθελαν να εξαφανίσουν και ρίχνονταν κατευθείαν στη μάχη. Ευτυχώς, η συγκεκριμένη επιλογή είναι δυνατή και στο remake αλλά τα προβλήματα της AI εξακολουθούν να υπάρχουν. Το pathfinding των μονάδων είναι απλά τραγικό ενώ οι εντολές που μπορείτε να τους δώσετε είναι δύο. Είτε να κρατάνε επιθετική στάση ή να κάθονται εκεί που είναι σε περίπτωση που περάσει κάποιος εχθρός. Εντάξει το καταλαβαίνουμε, ήθελαν να κρατήσουν το gameplay του αρχικού AOE για τους πιο ρομαντικούς, αλλά περιμέναμε κάτι καλύτερο για το Definitive Edition.

Για να είμαστε ειλικρινείς έχουν γίνει και κάποιες αλλαγές στο gameplay. Πλέον υπάρχει η δυνατότητα queue στα κτίρια κατασκευής μονάδων (Barracks, Town center, Archery range κτλ.) οπότε δεν θα χρειάζεται να παράγετε μία μία τις μονάδες. Κάτι είναι και αυτό. Μπορεί το Age of Empires να ήταν πρωτοπόρο για την εποχή του αλλά ως γνωστόν η Ρώμη δεν χτίστηκε σε μία μέρα. Παρεμπιπτόντως, το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό το πρωτοείδαμε στο expansion του AOE, το Rise of Rome, και από τότε είναι βασικό σε όλα τα RTS. Επίσης, το όριο του πληθυσμού έχει αυξηθεί από 50 units σε 250. Όπως καταλαβαίνετε αυτό βοηθάει στη δημιουργία μεγάλων στρατών. Τώρα το πως θα τους διαχειρίζεστε…αυτό το αφήνουμε σε εσάς.

Όσο για τον τρόπο που εξελίσσεστε στο παιχνίδι, θα θυμάστε πως ο πολιτισμός σας ξεκινάει από τη Λίθινη Εποχή και στην πορεία συγκεντρώνετε τα απαραίτητα resources ώστε να μεταβείτε στην επόμενη εποχή. Πίσω στο  1997 ήταν κάτι το εντυπωσιακό αλλά πλέον τα RTS παιχνίδια έχουν αλλάξει φιλοσοφία και έχει περάσει η εποχή του ‘συλλέγω resources για να αναπτυχθώ και να φτιάξω στρατό’. Πλέον το gameplay των σύγχρονων RTS ευνοεί τον αυτοσχεδιασμό και τις γρήγορες αλλαγές στον τρόπο παιχνιδιού. Δεδομένου ότι το Definitive Edition δεν πείραξε τον πυρήνα του αρχικού AOE, το στυλ για να επιτύχετε την πολυπόθητη νίκη δεν διαφέρει και πολύ από πίστα σε πίστα. Εάν δοκιμάσετε κάποια διαφορετική προσέγγιση το πιο πιθανό είναι να ηττηθείτε εξαιτίας της επιθετικής AI.

Ίσως όπως είπαμε να πρόκειται περισσότερο για μια προσπάθεια διατήρησης της εμπειρίας του αρχικού Age of Empires, και όχι η δημιουργία ενός παιχνιδιού που θα κρατούσε κάποια χαρακτηριστικά και θα προσάρμοζε το gameplay στη σύγχρονη εποχή. Το αποτέλεσμα ήταν να μην κρατήσει το ενδιαφέρον μου για πολύ καιρό. Έπαιξα με δυσκολία κάποιες campaign, πιο πολύ γιατί το AOE ήταν ένα από τα -πρώτα μου- παιχνίδια που με έκανε να αγαπήσω αυτό το περίεργο μηχάνημα με την μεγάλη 14» οθόνη και τον ασπρουλιάρικο πύργο. Έριξα και 2-3 μάχες στο custom games και αυτό ήταν. Τίποτα λιγότερο τίποτα περισσότερο.

Όσον αφορά τις αλλαγές στα γραφικά, η νέα εταιρεία Forgotten Empires που ανέλαβε να υλοποιήσει την remastered έκδοση έχει κάνει καλή δουλειά, με τις μονάδες να κινούνται πιο ρεαλιστικά και τα visuals να έχουν ομορφύνει αρκετά. Ο ήχος των μονάδων και των κτιρίων έχει φρεσκαριστεί όπως επίσης και η μουσική του παιχνιδιού με βάση πάντα το αρχικό Age of Empires. Εάν ξεχάσατε πώς φαινόταν το AOE το 1997, μπορείτε να επιλέξετε το Classic Mode στο custom games, ρίχνοντας μια γρήγορη ματιά στο παρελθόν. Μπορεί να μην είναι ένα τέλειο remake αλλά η εμφάνισή του έχει αλλάξει τόσο ώστε να μην χάσει το αρχικό του ύφος και στυλ που τόσο αγαπήθηκε είκοσι χρόνια πριν.

Οι επιλογές που έχετε για να αλλάξετε την ανάλυση και την ποιότητα του παιχνιδιού είναι ελάχιστες. Το Definitive Edition, πιθανότατα θα ‘τρέξει’ ομαλά σε οποιοδήποτε υπολογιστή το εγκαταστήσετε, χωρίς να παρουσιάσει κάποιο πρόβλημα.  Το μενού δεν παρέχει ουσιαστικά κάτι άλλο πέρα από το να αλλάξετε την ταχύτητα του παιχνιδιού και τα επίπεδα ζουμ. Δεν υπάρχουν ρυθμίσεις για την ποιότητα του παιχνιδιού, δεν υπάρχουν διαφορετικές αναλύσεις ή ακόμα και μια επιλογή για Vsync. Αυτό που βλέπετε είναι αυτό που παίρνετε. Παραδόξως, τα επίπεδα zoom φαίνεται πως έχουν άμεσο αντίκτυπο στον τρόπο εμφάνισης των γραφικών.

Ως γνωστόν, το zoom πραγματοποιείται με τον τροχό κύλισης του ποντικιού, το οποίο λειτουργεί μια χαρά. Το μεγαλύτερο δυνατό zoom x4, σάς φέρνει πραγματικά πολύ κοντά στη δράση και βλέπετε με μεγαλύτερη λεπτομέρεια την πολύ καλή δουλειά που έχει κάνει η Forgotten Empires στον τομέα των γραφικών μόνο που το πεδίο δράσης σας περιορίζεται αρκετά. Αντιθέτως, στο x1 βλέπετε μια γενικότερη εικόνα της βάσης σας και του στρατού σας μόνο που τώρα οι μονάδες φαίνονται κάπως θαμπές ενώ δεν θα καταλαβαίνετε ακριβώς τι γίνεται…εκεί κάτω. Το συγκεκριμένο επίπεδο zoom μπορεί ενδεχομένως να προτιμηθεί από τους παίκτες που θα δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους στο multiplayer, ώστε να έχουν μια καλύτερη άποψη της μάχης,του περιβάλλοντος και των κινήσεων των αντιπάλων.

Εάν βέβαια καταφέρετε να παίξετε στο multiplayer, μιας και αρκετές φορές οι παίκτες χάνουν τη σύνδεση τους σχεδόν με την έναρξη του παιχνιδιού. Το lobby του server που είστε συνδεδεμένοι είναι γεμάτο με χρήσιμες πληροφορίες (όπως ο αριθμός των παικτών και το ping ), αλλά η εύρεση διαθέσιμων πιστών απαιτεί χρόνο ενώ παρατηρούνται και υψηλά επίπεδα lag κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Για να είμαστε δίκαιοι, τα ίδια προβλήματα ταλαιπωρούν και την έκδοση HD του  Age of Empires II στο Steam, αλλά εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα επίσημο remake από τη Microsoft, οπότε θα περιμέναμε τουλάχιστον ένα πιο λειτουργικό multiplayer. Υπάρχει και η επιλογή να ενεργοποιηθούν τα cheats, οπότε μην παραξενευτείτε αν μία μαύρη Camaro αρχίζει και εκτοξεύει πυραύλους στους αγρότες σας ή αν αντί για καταπέλτες να σας επιτίθεται πυροβολικό του Β’ Π.Π.

Στο τέλος της ημέρας, όμως, δεν είμαι πραγματικά βέβαιος για ποιον είναι το Age of Empires: Definitive Edition. Πολλοί εξακολουθούν να θεωρούν πως το Age of Empires II είναι το καλύτερο παιχνίδι της σειράς και μάλλον θα συμφωνήσουμε και εμείς μιας και η νέα αυτή έκδοση ουσιαστικά δεν διόρθωσε κανένα από τα αρχικά προβλήματα της AI ενώ τα προβλήματα με τις συνδέσεις στο multiplayer θα απογοητεύσουν αρκετούς.

Μερικές φορές το παρελθόν καλύτερα να παραμένει παρελθόν. Παρά την ισχυρή επιρροή του Age of Empires στο RTS είδος, το Definitive Edition μας έδειξε πως δεν μπορεί κάποιος να παραμείνει για πάντα βασιλιάς.

Summary
Η Microsoft προσπάθησε να προσαρμόσει το παρελθόν στο παρόν. Το αποτέλεσμα; Το Age of Empires: Definitive Edition μάλλον κόλλησε κάπου ανάμεσα.
Good
  • Ενδιαφέρουσες campaigns
  • Ανανεωμένα γραφικά
Bad
  • Παρωχημένο gameplay
  • Εκνευριστική AI
  • Προβλήματα στο multiplayer
6
ΜΕΤΡΙΟ
Γραφικα-Ηχος - 6
Gameplay - 5.2
Σεναριο - 8
Multiplayer - 6
Αντοχη - 5
Written by
Founder του pcbyte.gr με νέα, reviews και guides από από τον μαγικό κόσμο της πληροφορικής και της τεχνολογίας
3 0

Αφήστε ένα μήνυμα

Το email σας δεν θα δημοσιευτεί. Τα πεδία με * είναι απαραίτητα.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.