Civilization VI Review

Από το πρώτο Civilization που κυκλοφόρησε το 1991 έως σήμερα, η δημοφιλής σειρά ακολουθεί λίγο πολύ τις ίδιες βασικές ιδέες σχεδίασης. Φυσικά κάθε καινούργιο παιχνίδι που κυκλοφορούσε, αλλά και expansion, παρουσίαζε κάποιες καινούργιες αλλαγές και προσθήκες αλλά η κύρια φιλοσοφία παρέμενε αναλλοίωτη και έτσι θα συνεχίσει μιας και είναι αυτή που κάνει τα Civilization εξαιρετικά: Πατάτε το κουμπί turn, σχεδιάζετε την επόμενη κίνηση, χτίζετε πόλεις, αναπτύσσετε τεχνολογία, πολεμάτε.

Αυτά τα στοιχεία αποτελούν την καρδιά του παιχνιδιού και φαίνεται ότι κατά τη διάρκεια των δεκαετιών, ανεξάρτητα από τη μορφή που παρουσιάζονταν, ανεξάρτητα από τις αλλαγές των υπόλοιπων χαρακτηριστικών, η καρδιά του παιχνιδιού παρέμενε το ίδιο ισχυρή και ευχάριστη όσο ποτέ πριν. Το Civilization μπορεί δικαίως να θεωρηθεί ως ο πατέρας, μην πω ο παππούς, των παιχνιδιών στρατηγικής 4Χ (turn-based και RTS μαζί).

Έχουν περάσει έξι χρόνια από την κυκλοφορία του τελευταίου Civilization, το μεγαλύτερο διάστημα που έχει να κυκλοφορήσει Civilization από κάθε άλλη φορά.

Αυτό σημαίνει ότι η Firaxis είχε έξι χρόνια για να μελετήσει καλύτερα το παιχνίδι. Είδε τι λειτούργησε σωστά και τι όχι, πού πέτυχε και πού υστέρησε ώστε να δημιουργήσει κάτι νέο και βελτιωμένο. Ως επί το πλείστον τα κατάφεραν αν και αναρωτιέμαι τελικά γιατί τους πήρε τόσο πολύ.

Παρά τα βασικά στοιχεία του παιχνιδιού που όπως είπαμε παραμένουν αναλλοίωτα, υπάρχουν αρκετά νέα πράγματα στο Civilization VI. Τα περισσότερα είναι σωστά, μερικά από αυτά δεν είναι, μερικά ίσως θα έπρεπε να μας τα εξηγούσαν καλύτερα. Τα βασικά πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε είναι:

1)Τα Districts, που ουσιαστικά αποτελούν τα σημαντικά κτίρια της πόλης τα οποία είναι πλέον διάσπαρτα έξω από τα τείχη του οικισμού και δεν στριμώνονται μέσα σε αυτόν. Έτσι οι στρατώνες, τα θέατρα και οι βιβλιοθήκες σας υπάρχουν σε ξεχωριστά tiles μέσα στην πόλη, όπου αποφέρουν το καθένα ξεχωριστά οφέλη είτε χάρη στα γειτονικά Districts είτε στους πόρους πάνω στους οποίους έχουν κτιστεί ενώ ταυτόχρονα καθίστανται ευάλωτα σε σαμποτάζ και επίθεση.

2)Το tech tree έχει διασπαστεί στην τεχνολογία αφενός, το οποίο σχετίζεται κυρίως με τα πράγματα που κατασκευάζετε, και στο Civics, το οποίο είναι για την έρευνα ιδεών (ideas).

3)Η κυβέρνηση και η ιδεολογία έχουν πλήρως αναδιοργανωθεί. Τώρα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μια σειρά από πολιτικές (policies) κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, τα οποία παρέχονται με τη μορφή καρτών και που προσθέτετε στην τρέχουσα μορφή της κυβέρνησης σας. Κάθε πολιτική σας δίνει ένα ιδιαίτερο bonus ή ικανότητα, είτε πρόκειται για μάχη, έρευνα, παραγωγή, χρυσό κ.λπ. Διαφορετικές μορφές διακυβέρνησης επιτρέπουν διαφορετικούς αριθμούς και ποικιλίες πολιτικών (στρατιωτικές, διπλωματικές κ.λπ.).

Αυτά είναι τα βασικά πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε. Υπάρχουν και άλλες αξιοσημείωτες αλλαγές, μερικές από τις οποίες θα επισημάνουμε και πιο κάτω, άλλες που δεν χρειάζονται ιδιαίτερης αναφοράς, αλλά είναι γεγονός πως το Civilization 6 έχει προσθέσει αρκετά νέα πράγματα. Δεν είναι απλά ένα Civ V με νέους ηγέτες.

Οι πόλεις πλέον δεν καταλαμβάνουν ένα μόνο tile όπως έκαναν στο παρελθόν, με αμφότερα τα Districts και τα Wonders να πιάνουν ένα tile το καθένα. Η επιλογή των District που θα τοποθετήσετε στην πόλη σας είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς με αυτά θα κατευθύνετε την ανάπτυξη της. Ακόμη πιο σημαντικό είναι το γεγονός ότι οι πόλεις δεν μπορούν να συμπεριλάβουν όλα τα Districts στο εσωτερικό τους, λόγω των διάφορων αναγκών του πληθυσμού τους. Θα εξαρτηθεί από εσάς τι κατεύθυνση θα έχει μία πόλη. Θα εστιάσετε στον τουρισμό, στην κουλτούρα και στα Wonders, προβάλλοντας σπουδαία έργα τεχνών και μουσικής; Θα επικεντρωθείτε στην ανεπτυγμένη παραγωγή; Ίσως στην παραγωγή πλούτου; Και ο στρατός; Φυσικά, θα έρθετε σε σύγκρουση με άλλα έθνη, έτσι θα πρέπει να έχετε και μια πόλη εστιασμένη στη βιομηχανία και την παραγωγή στρατού.

Το σημαντικό είναι να κρατάτε την ψυχραιμία σας ό,τι και αν σας λένε οι αντίπαλοι

Επίσης, προσοχή πρέπει να δίνετε και στην περιοχή όπου αποφασίζετε να εγκαταστήσετε και να αναπτύξετε την πόλη σας. Τα λεγόμενα Grasslands είναι εκτάσεις με πόρους όπως τα βοοειδή, το ρύζι, το σιτάρι, όλα σημαντικά για την αύξηση της τροφής και επομένως του πληθυσμού. Το ορεινό έδαφος από την άλλη προσφέρει σίδερο και πέτρα, αυξάνοντας την παραγωγικότητα. Τα Districts και τα Wonders καταλαμβάνουν από ένα tile, αφαιρώντας έτσι τους πόρους που μπορούν να εκμεταλλευτούν οι εργάτες σας, οπότε θέλει προσοχή πού θα τα τοποθετήσετε. Στα προηγούμενα παιχνίδια ήταν δυνατό να δημιουργήσετε μια μεγάλη πόλη στη μέση της άγονης αρκτικής τούνδρας. Στο Civilization 6 θα είσαστε τυχεροί αν καταφέρετε να φτιάξετε κάτι άλλο πέρα από ένα granary.

Και δε σταματούν εδώ οι αλλαγές. Η Firaxis δεν άλλαξε μόνο το σύστημα διαχείρισης της πόλης αλλά πραγματοποίησε σαρωτικές αλλαγές στα πεδία της έρευνας, της διακυβέρνησης και της θρησκείας.

Ιδιαίτερα συνδεδεμένη με την ανάπτυξη της πόλης είναι η εξέλιξη της έρευνας. Όπως και με άλλα παιχνίδια turn-based, η πρόοδος της επιστήμης είναι πάντα η βασική πτυχή της έρευνας. Ωστόσο, στο Civilization 6 χάρη σε κάποιες ανακαλύψεις και κατασκευές που θα κάνετε,  θα ενισχύεται τόσο η πρόοδος της έρευνας όσο και η προσθήκη νέων πολιτικών διακυβέρνησης. Για παράδειγμα, εάν οικοδομήστε μια πόλη δίπλα στον ωκεανό έχετε ήδη μειώσει τις απαιτήσεις για έρευνα στην ιστιοπλοΐα. Εάν εστιάζετε στην παραγωγή, δημιουργήστε τρεις βιομηχανικές περιοχές (industrial districts) με workshops και θα δείτε τα κτίρια και τις μονάδες να φτιάχνονται πολύ πιο γρήγορα. Ομοίως, αν κατασκευάστε Campus και το αναβαθμίσετε με πανεπιστήμιο και βιβλιοθήκη, θα παίρνετε περισσότερο Science άρα πιο γρήγορη τεχνολογική πρόοδο και πιο προηγμένες στρατιωτικές μονάδες. Οπότε σε περίπτωση που ο αντίπαλος επιτεθεί με τανκς και εσείς έχετε ακόμα άλογα, ξέρετε πλέον τι έχετε κάνει λάθος.

Το civic tree λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο, χρησιμοποιώντας τώρα τον πολιτισμό και όχι την επιστήμη για να αναπτύσσεστε σε αυτόν τον τομέα. Καθώς προχωράτε μέσα από το civic tree, θα ξεκλειδώνετε διαφορετικές πολιτικές (policies) και προηγμένα κυβερνητικά συστήματα. Κάθε πολίτευμα (υπάρχουν εννέα συνολικά) προσφέρει έναν διαφορετικό αριθμό υποδοχής πολιτικών (καρτών/slots). Υπάρχουν τέσσερις τύποι πολιτικών που έχετε στη διάθεσή σας: στρατιωτικό, οικονομικό, διπλωματικό και μπαλαντέρ (wildcard). Οι τρεις πρώτες είναι κατανοητές, ενώ η τελευταία επικεντρώνεται στους πόντους που κερδίζονται από τους great people. Τι είναι αυτό; Κάθε φορά που μαζεύετε XP από μάχες, από κουλτούρα ή επιστήμη μια διάσημη γνωστή ιστορική προσωπικότητα στον τομέα του/της θα εμφανίζεται με special abilities για κάποιο από τα district σας, ενισχύοντας έτσι την έρευνα, τον πολιτισμό ή το στράτευμα.

Όπως πιθανόν καταλάβατε, υπάρχουν διαφορετικά πολιτεύματα που είναι κατάλληλα για διαφορετικές περιπτώσεις. Ένα φασιστικό έθνος έχει τέσσερα slots για στρατιωτικές πολιτικές, ενώ η δημοκρατία έχει ένα για στρατιωτική πολιτική, δύο για διπλωματική για δύο wildcards, αν και στη τελευταία μπορείτε να βάλετε όποια πολιτική κατηγορία θέλετε, όχι μόνο αυτές που αφορούν τους great people. Αυτό που καθιστά το σύστημα αυτό ακόμη πιο ενδιαφέρον είναι ότι κάθε φορά που αλλάζετε τρόπο διακυβέρνησης, νέα κτίρια και περιοχές  ξεκλειδώνονται, αναγκάζοντάς σας να προσαρμοστείτε ή και να αλλάξετε τις πολιτικές σας.

 

Τα πολιτεύματα

Φυσικά δεν επιλέγετε πολίτευμα ανάλογα με το ποιες πολιτικές σας αρέσουν ούτε επιλέγετε τις αναβαθμίσεις της έρευνας στην τύχη ελπίζοντας απλά για το καλύτερο. Καθώς συναντάτε νέους αντιπάλους και περιοχές, θα αναγκάζεστε να αλλάζετε τις πολιτικές σας. Ετοιμάζετε για πόλεμο; Επιλέξετε πολιτικές που θα αυξήσουν την παραγωγή και την εμπειρία των νέων μονάδων.  Ξεκινήσατε πόλεμο; Πρέπει να αντιμετωπίσετε τη δυστυχία των κατοίκων η οποία δημιουργήθηκε από την αγωνία τους για τον πόλεμο επιλέγοντας τις αντίστοιχες πολιτικές. Θέλετε να επιταχύνετε την ανάπτυξη της πόλης και να βελτιώσετε τις σχέσεις σας με τις πόλεις-κράτη; Υπάρχει πληθώρα επιλογών που ανταμείβουν την προσαρμοστικότητα και τη σκέψη για το πώς μπορείτε να συνδέσετε τις πολιτικές με τις άλλες πτυχές του παιχνιδιού.

Περνώντας αμέσως στα γραφικά του παιχνιδιού, εννοείται πως δεν είναι αυτό το δυνατό σημείο των turn-based παιχνιδιών στρατηγικής ούτε και ο τομέας που κάνουν τη διαφορά από τα υπόλοιπα. Παρόλα αυτά, η παλέτα των χρωμάτων, τα χαριτωμένα σχέδια των μικρών μονάδων,  η παλίρροια της θάλασσας, η αντανάκλαση του ηλίου σε μια λίμνη, τα κτίρια και το έδαφος, όλα είναι εντυπωσιακά και έχουν αποδοθεί με τη μεγαλύτερη λεπτομέρεια. Ένας πολύχρωμος καμβάς όμορφων χρωμάτων ενισχυμένος από την εναλλαγή ημέρας-νύχτας, δίνοντας έτσι μεγαλύτερο ρεαλισμό στο παιχνίδι.

Μιλώντας πριν για τη ικανοποίηση των κατοίκων, το νέο σύστημα ευτυχίας έχει και αυτό με τη σειρά του αλλάξει. Στο προηγούμενο Civilization, οι παγκόσμιοι παράγοντες ήταν αυτοί που επηρέαζαν την ανάπτυξη της αυτοκρατορίας σας. Πλέον αυτό αντικαθίστανται από ένα σύστημα όπου η ευτυχία κάθε πόλης επηρεάζεται από το μέγεθος, τις εγκαταστάσεις, τις ανάγκες κάθε πόλης και τα luxury resources. Ειδικά τα τελευταία είναι απαραίτητο να τα εκμεταλλεύεστε για την ευτυχία των κατοίκων αλλά και γιατί μπορείτε να τα ανταλλάσσετε μέσω εμπορικών συμφωνιών.

Έπειτα υπάρχουν τα amenities τα οποία εάν με ρωτήσετε, ακόμα δεν έχω καταλάβει πώς επηρεάζουν την ανάπτυξη και την ευτυχία των πόλεων. Το μόνο που ξέρω να πω είναι πως τα κτίρια ψυχαγωγίας (θέατρα, αρένες κτλ.) προσθέτουν amenities (μτφ. απολαύσεις) στην πόλη σας. Εάν δεν το προσέξετε και τα amenities φτάσουν στο -5 και πιο κάτω, τότε οι κάτοικοι θα πάρουν τα όπλα και θα εξεγερθούν εναντίον σας.

Επίσης, οι νέοι εργάτες συμπεριφέρονται διαφορετικά. Δεν χτίζουν πλέον δρόμους, καθώς αυτό το αναλαμβάνουν -ευτυχώς- τα trade routes (και αργότερα μια νέα μονάδα, οι Military Engineers). Αντ ‘αυτού, μπορείτε να τους χρησιμοποιήσετε για να χτίσουν φάρμες, λατομεία, να επισκευάσουν κτίρια κτλ. Μόνο που κάθε φορά που θα τους αναθέτετε μια δουλειά, ένας εργάτης (από τους τρεις διαθέσιμους) θα εξαφανίζεται. Έτσι, όταν σας τελειώνουν οι εργάτες θα πρέπει να φτιάχνετε άλλους.

Όσον αφορά το interface του Civilization 6, θα παρατηρήσουμε πως είναι πιο λιτό, πιο μινιμαλιστικό από τα προηγούμενα. Οι νέοι παίκτες θα το εκτιμήσουν ενώ οι παλιοί θα πρέπει απλά να προσαρμοστούν στις νέες αλλαγές. Αυτό όμως που δεν γίνεται άμεσα αντιληπτό, είναι πως στα προηγούμενα Civilization το παιχνίδι σου πρόσφερε μεγάλη βοήθεια ώστε να κατανοείς τι κάνεις και για ποιο λόγο το κάνεις. Και στα στρατιωτικά θέματα, και στα θέματα πολιτισμού και οικονομίας, υπήρχε ένας σύμβουλος που σου έδινε λεπτομερείς εξηγήσεις για όλα. Τώρα πλέον υπάρχει ένας Advisor, ο οποίος σου εξηγεί μόνο τα βασικά σημεία του παιχνιδιού. Τα υπόλοιπα πρέπει να τα κατανοήσεις μόνος σου και αυτό ίσως δυσκολέψει τους νέους παίκτες.

Ένα άλλο σημείο που με εξέπληξε αρνητικά, είναι η ΑΙ στα θέματα των πολεμικών συγκρούσεων και της διπλωματίας. Η βασική στρατηγική και τακτική παραμένει, ok, αναλλοίωτη. Υπάρχει μια μικρή βελτίωση όπου μπορείτε να δημιουργήσετε μια ομάδα από τρεις μονάδες ίδιου τύπου. Αυτό το πρωτοσυναντάμε στις μονάδες της Αναγέννησης, όπου δύο ίδιες μονάδες ενώνονται και συγκροτούν ένα σώμα, το λεγόμενο Corps. Αργότερα, εάν έχετε πχ. τρία battleships που καταλαμβάνουν 3 tiles, τα ενώνετε σε μια αρμάδα που καταλαμβάνει ένα tile με αυξημένη δύναμη πυρός (όχι όσο θα είχαν ξεχωριστά), δημιουργώντας ένα πιο ευέλικτο και ανθεκτικό σχήμα.

Αλλά τι γίνεται με την AI; Παρ’ όλες τις βελτιώσεις στους υπόλοιπους τομείς, προσωπικά μου φάνηκε στις αντιδράσεις της λίγο χαζή. Αρκετές ήταν οι φορές που κάποιο έθνος κήρυττε πόλεμο εναντίον μου, αφού με είχε αποδοκιμάσει πως είμαι στρατιωτικά ‘αδύναμος’ ενώ στην πραγματικότητα η στρατιωτική μου δύναμη ήταν πολλαπλάσια της δικής του. Επίσης έκαναν παράλογες απαιτήσεις αφού είχαμε έρθει σε ρήξη μεταξύ μας. Σε κάποια στιγμή κήρυξα, για πρώτη μου φορά στο παιχνίδι, τον πόλεμο σε κάποιον, και κατευθείαν οι υπόλοιποι με χαρακτήρισαν πολεμοκάπηλο και τρεις από αυτούς έγιναν ξαφνικά εχθρικοί απέναντί μου. Κάποιοι άλλοι μου ζητούσαν χρυσό και luxury resources χωρίς κανένα αντάλλαγμα. Αρκετές επίσης ήταν οι φορές, που κάποιος αντίπαλος έφτιαχνε μια πόλη κοντά στα σύνορα της δικής μου και μετά από λίγο μου έλεγε πως τον ενοχλούν τα στρατεύματά μου, επειδή είναι κοντά στα σύνορά του. Ακόμα και αν ήταν 2-3 μονάδες. Φυσικά αυτό δεν μπορούσε να μείνει αναπάντητο και οι διαφορές μας λύνονταν με πόλεμο. Θυμάμαι επίσης φορές, που γέμιζε η οθόνη με στρατεύματα αντιπάλου, εγώ πανικόβλητος να προσπαθώ να φτιάξω γραμμές άμυνες, και τελικά να μου επιτίθενται 3-4 στρατεύματα και τα υπόλοιπα να πηγαινοέρχονται έξω από τα σύνορά μου και τελικά να φεύγουν. Με λυπόντουσαν; Είχαν εχθροπραξίες και με άλλα έθνη; Τι να πω.

Βέβαια όλα αυτά είναι πταίσματα μπροστά στις πολλές βελτιώσεις του Civilization 6 σε σύγκριση τον προκάτοχό του. Έδωσε στους ηγέτες προσωπικότητα ενώ η κατασκοπεία, το εμπόριο και η διπλωματία διαδραματίζουν μεγαλύτερο ρόλο. Θα πρέπει είτε να οικοδομήσετε μια φιλία είτε να αρχίσετε να κατασκοπεύετε ένα έθνος για να αλιεύσετε τις κινήσεις του, να τον σαμποτάρετε και γιατί όχι να βάλετε και λίγο χρυσό στην τσέπη σας.

Η Firaxis λοιπόν το (ξανα)έκανε το θαύμα της. Είναι πολύ δύσκολο να παρουσιάσεις ένα νέο, ανανεωμένο παιχνίδι κρατώντας αυτά τα στοιχεία που το έκαναν το πιο διάσημο turn-based 4X παιχνίδι.

Όλα συνδέονται και λειτουργούν αρμονικά μεταξύ τους. Κάθε πτυχή του παιχνιδιού, από την ανάπτυξη των πόλεων, την έρευνα και την εξερεύνηση, μέχρι τα γραφικά και τη μουσική. Όλα είναι σωστά. Μόνο η ‘ανάλαφρη’ AI προβλημάτισε λίγο σε ένα κατά τ’ άλλα εξαιρετικό παιχνίδι.

Summary
Ίσως το καλύτερο Civilization της σειράς
Good
  • Νέες προσθήκες που θα χαροποιήσουν τους παλιούς χρήστες
  • Ήχος/Μουσική
  • Έξυπνο city-building
  • Πολυεπίπεδη και σε βάθος στρατηγική
Bad
  • AI
9.2
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ
Γραφικά-Ήχος - 9
Gameplay - 9
Αντοχή - 9.5
Written by
Founder του pcbyte.gr με νέα, reviews και guides από από τον μαγικό κόσμο της πληροφορικής και της τεχνολογίας
0 0

Αφήστε ένα μήνυμα

Το email σας δεν θα δημοσιευτεί. Τα πεδία με * είναι απαραίτητα.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.