Γιατί τα παιχνίδια πλέον καταλαμβάνουν τόσο πολύ χώρο;

Όποιος μεγάλωσε τη δεκαετία του ’90 θυμάται αγγελίες υπολογιστών να διαφημίζουν τα καλύτερα μηχανήματα με επεξεργαστή στα 350MHz, μνήμη 64MB και σκληρό δίσκο χωρητικότητας 5GB. Μπορεί 20 χρόνια μετά αυτά τα νούμερα να φαίνονται αστεία, αλλά τότε πραγματικά τα 5GB πίστευες ότι θα σου φτάσουν για όλη σου τη ζωή, όπως προφανώς στις μέρες μας το 1TB.

Μόνο που η εξέλιξη των παιχνιδιών εκτός από τη CPU και την κάρτα γραφικών, αρχίζει να επηρεάζει και τους σκληρούς δίσκους. Και αυτό γιατί τα παιχνίδια πλέον τα κατεβάζουμε από διάφορες πλατφόρμες μέσω διαδικτύου, και δεν τα φορτώνουμε μέσω DVD. Έτσι οι εταιρείες δεν χρειάζονται κάποιο φυσικό μέσο, η χωρητικότητα του οποίου τις περιόριζε, αλλά το διανέμουν μέσω internet, όπου ο διαθέσιμος χώρος ξεπερνά κατά πάρα πολύ αυτόν ενός DVD, λύνοντας τα χέρια των εταιρειών. Φυσικά μιλάμε για τους HDD σκληρούς δίσκους καθώς οι τιμές των SSD πάνω από τα 240GB είναι για αρκετούς ακόμα απαγορευτικές.

 

Σπάζοντας το όριο των 50GB

Το 2016 ήταν μια χρονιά που κυκλοφόρησαν αρκετά εξαιρετικά παιχνίδια. Το πιο μεγάλο σε μέγεθος από αυτά: το διπλό πακέτο του Call of Duty: Infinite Warfare και του Modern Warfare Remastered, γνωστό ως Legacy Edition, το οποίο απαιτούσε 120GB ελεύθερο χώρο στο σκληρό. Δηλαδή, την εποχή του Xbox 360 θα χρειαζόταν περίπου 25 DVD για να χωρέσουν όλα αυτά τα δεδομένα. Ακόμα και σε blu-ray discs, θα χρειαζόταν τρία διπλής στρώσης.

Το Call of Duty: Infinite Warfare μόνο ήθελε 75GB. Αλλά και τα άλλα παιχνίδια δεν είχαν μεγάλη διαφορά στις απαιτήσεις τους. Το Gears of War 4 73GB. Το Forza Horizon 3 50GB. Το Doom και το Hitman 65GB.

Γιατί όμως αυξήθηκε τόσο πολύ το μέγεθος των παιχνιδιών, κυρίως τα τελευταία τέσσερα με πέντε χρόνια; Υπάρχουν δύο λόγοι για αυτό, και εν μέρει φταίμε και εμείς, γιατί απαιτούμε όλο και περισσότερη πιστότητα και λεπτομέρεια από τα παιχνίδια: τα υψηλής ανάλυσης textures και ο μη συμπιεσμένος ήχος ευθύνονται για τα περισσότερα gigabytes των παιχνιδιών.

Titanfall 2

Το Titanfall το 2014 απαιτούσε 50GB ελεύθερο χώρο

Αλλά και πάλι εξακολουθεί να είναι περίεργη αυτή η μεγάλη αύξηση, όταν πριν από λίγα χρόνια τα μεγαλύτερα σε μέγεθος παιχνίδια δεν ξεπερνούσαν τα 30GB. Όταν το Titanfall έφτασε τα 50GB πίσω στο 2014, έκανε πραγματικά αίσθηση, αναγκάζοντας την Respawn να βγει και να εξηγήσει γιατί ήταν τόσο μεγάλο.

Τώρα είναι πλέον σύνηθες ένα παιχνίδι να έχει μέγεθος 50GB. Και είναι λίγο περίεργο. Μπορεί οι SSD δίσκοι να ρίχνουν τις τιμές τους μήνα με το μήνα, αλλά η αναλογία ευρώ ανά gigabyte είναι ακόμα πολύ υψηλή σε σύγκριση με τους HDD. Αν ο μέσος χρήστης έχει μόνο έναν SSD 240GB, χωρίς κάποιον δεύτερο HDD για back-up, τότε βγάζοντας το χώρο που καταλαμβάνει το λειτουργικό σύστημα και τα υπόλοιπα προγράμματα, του μένει χώρος να εγκαταστήσει το πολύ δύο παιχνίδια.

Πιο σημαντικό είναι το γεγονός πως δεν μπορούν όλοι να κατεβάζουν 50GB δεδομένων μερικές φορές το μήνα. Αν εξαιρέσουμε τους κατόχους VDSL, οι υπόλοιποι στην καλύτερη να διαθέτουν σύνδεση 24Mbps, που ως γνωστόν η συγκεκριμένη ταχύτητα είναι θεωρητική, καθώς στην πραγματικότητα οι περισσότεροι κατεβάζουν με μέσο όρο 1,2-1,3 MB/s. Εάν μάλιστα προσθέσουμε και τα patches/DLC του παιχνιδιού τότε το μέγεθος του παιχνιδιού ανεβαίνει ακόμη περισσότερο.

 

Αλλά γιατί όμως;

Για τον απλό χρήστη τα περισσότερα από τα 60GB ενός παιχνιδιού είναι αχρείαστα. Εννοείται πως ο μη συμπιεσμένος ήχος ή τα textures υψηλής ανάλυσης συμβάλουν στην καλύτερη απόδοση του παιχνιδιού. Αλλά αυτά απευθύνονται στους χρήστες με high-end hardware. Εάν ‘τρέχεις’ ένα παιχνίδι με μία GeForce GTX 1060 χρειάζεσαι όντως την 4Κ ανάλυση; Εάν η γλώσσα που επιλέγεις να παίζεις είναι τα Αγγλικά, χρειάζεται να εγκαταστήσεις τον μη συμπιεσμένο ήχο όλων των άλλων γλωσσών; Και αν θέλεις μόνο το single-player, πρέπει να έχεις εγκατεστημένο και το multiplayer;

Ίσως η μεταφορά από τα φυσικά μέσα στα ψηφιακά άφησε και το…κουσούρι πως ακόμα πρέπει να πιέζουμε όλο το περιεχόμενο σαν να πρόκειται να χωρέσει σε ένα δίσκο, ώστε όλα όσα πιθανότατα χρειαστούμε να συμπεριλαμβάνονται σε αυτό.

Υπάρχει όμως κάποια λύση σε αυτό; Ο τομέας των εφαρμογών έχει ήδη βρει μία. Όταν π.χ θέλετε να εγκαταστήσετε το Visual Studio της Microsoft, σας δίνεται μια μεγάλη λίστα με αρχεία που μπορεί να χρειάζεστε ή όχι. Επιλέγετε αυτά που θέλετε, αγνοείτε αυτά που δεν θέλετε, γλιτώνοντας έτσι χώρο στο σκληρό σας δίσκο.

Visual Studio

Δεν είναι κάτι το ιδιαίτερα δύσκολο. Γιατί να μην εφαρμοστεί και στα παιχνίδια; Ήδη ορισμένα από αυτά έχουν κάνει κάποια βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση. Το Shadow of Mordor έδινε τη δυνατότητα στους παίκτες να εγκαταστήσουν ξεχωριστά το »HD Content pack» για high-res textures. Το Fallout 4 έκανε το ίδιο, προσφέροντας ως προαιρετικό add-on το »high-resolution texture pack», μεγέθους 58GB(!!).

Shadows of Mordor - HD Content

Το Call of Duty έχει αποσυνδέσει το multiplayer και singleplayer από το Modern Warfare II και έπειτα. Εάν έχετε κάποιο από τα παιχνίδια της σειράς στο Steam, θα παρατηρήσατε πως υπάρχουν ξεχωριστές καταχωρήσεις για το Call of Duty: Black Ops II, το Call of Duty: Black Ops II – Multiplayer και το Call of Duty: Black Ops II – Zombies.

Παρομοίως, το Call of Duty: Black Ops III και το Infinite Warfare διέθεσαν ξεχωριστά σε λίστα τα singleplayer και multiplayer κομμάτια των παιχνιδιών ως DLC, ώστε να μπορεί κάποιος να τα απεγκαταστήσει σαν ένα απλό add-on.

Call of Duty: Infinite Warfare install

Μπορεί να μην είναι και οι καλύτερες δυνατές λύσεις, σίγουρα όμως γλυτώνουν αρκετά gigabytes από τον σκληρό μας δίσκο. Μπορεί στο μέλλον όλα αυτά να λυθούν μέσω του…cloud gaming. Να πατάμε κατευθείαν το play και να φορτώνει το παιχνίδι, όπως γίνεται τώρα με το Full HD live streaming. Μέχρι τότε όμως, για τους απλούς χρήστες που δεν χρειάζονται όλο το πακέτο, καλό θα ήταν να επιλέγουν οι ίδιοι ποιο mode να εγκαθιστούν ή ότι άλλο σκαρφιστούν οι developers. Σίγουρα θα τους ευγνωμονούν και οι ίδιοι αλλά και οι SSD τους.

Written by
Senior editor ειδικός σε θέματα hardware και software, παρέχει πληροφορίες και συμβουλές για να κρατάει ενημερωμένους τους αναγνώστες του

Αφήστε ένα μήνυμα

Το email σας δεν θα δημοσιευτεί. Τα πεδία με * είναι απαραίτητα.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Please enter your username or email address. You will receive a link to create a new password via email.